Małe gry a duży mecz

start / Rodzic / Edukacja

Małe gry a duży mecz

To maraton, nie wyścig.

Na treningu Twojego dziecka znowu widzisz małe mecze (np. 3 na 3)?

Twój trener opiera się przed przejściem na większe boisko?

Nie tak często bierzecie udział w dużych turniejach?

Sprawdź poniżej, jakie mogą być tego przyczyny!

 

ASPEKT TECHNICZNY

Już w trakcie sezonu 2002/2003 dr Rick Fenoglio z Manchester Metropolitan University przeprowadził badanie na podstawie zapisu wideo 15 meczów 4 na 4 i 8 na 8 rozegranych w Akademii Manchesteru United, głównie w kategorii wiekowej do lat 9.

Badanie wykazało, że młodzi piłkarze grający na mniejszym boisku, z mniejszą liczbą zawodników:

  • zdobyli pięć razy więcej bramek;
  • wykonali blisko trzy razy więcej zwrotów i sztuczek z piłką;
  • oddali o 260% więcej strzałów;
  • stoczyli ponad dwa razy więcej pojedynków;
  • wykonali o 135% więcej podań.

 

ASPEKT PSYCHOLOGICZNY

- Za szybko przeskakujemy te szczebelki: z pięciu na pięciu, potem siedem na siedem, dziewięć na dziewięć i jedenaście na jedenaście - powiedział w podcaście pt. "Tata Trampkarza" trener Akademii Norwich City, Paweł Guziejko. - Jeżeli dziecko nie jest przygotowane indywidualnie do gry z większą liczbą zawodników, to po prostu ginie.

- Nie dajemy dziecku się rozwinąć ani nauczyć się gry.

- Zobacz, w jaki sposób zachowuje się bramkarz w grze siedmiu na siedmiu. Wiele razy nie wie, do kogo podać piłkę. Krzyczą do niego Krzysiek, Piotrek, jeszcze do tego trener drze się z boku.

- A teraz zobacz tego samego bramkarza, grając trzech na trzech. On nie będzie miał problemu z podjęciem decyzji. Dlatego, że ma dwie opcje do wyboru. Wybierze tę, która mu bardziej odpowiada.

- Jeżeli chcemy podejmować decyzje efektywnie i szybko, a gramy siedmiu na siedmiu, automatycznie nasze decyzje będą wymagały więcej czasu i nie zawsze będą efektywne.

- Natomiast jeżeli zredukujemy opcje do, na przykład, dwóch i będziemy grać trzech na trzech, automatycznie nasze decyzje będą szybsze i bardziej prawdopodobne, że lepsze i bardziej efektywne.

- Później te same dzieci znajdą się w tej samej sytuacji na dużym boisku, gdzie grają pięciu na pięciu czy siedmiu na siedmiu i nie będą miały problemu z rozwiązaniem tej sytuacji, ponieważ widziały i rozwiązywały już ją milion razy [w "mniejszej" grze].

- Powtarzalność sytuacji boiskowych i decyzji pozwala neuronom w naszym mózgu utworzyć nowe połączenia.

- To tak, jakbyś poszedł do sklepu kupić ketchup. Jest ich do wyboru 10 czy 15. Zastanawiasz się: ten, ten czy tamten. Natomiast gdyby stały dwa, od razu wybrałbyś jeden. Zajęłoby ci to pięć sekund.

- Tak samo jest na boisku. Szybszą decyzję możesz podjąć, mając mniej ludzi na boisku.

 

ASPEKT SPOŁECZNY

Kilka tygodni temu Bayern Monachium poinformował w oficjalnym komunikacie o restrukturyzacji swojej akademii.

Od sezonu 2022/2023 szkolenie dzieci w najbardziej utytułowanym niemieckim klubie piłkarskim będzie rozpoczynać się od kategorii wiekowej do lat 11, a nie, jak dotychczas, grupy wiekowej do lat 9.

- To decyzja z myślą o dziecku - podkreślił koordynator szkolenia Akademii Bayernu Monachium w kategoriach wiekowych od U9 do U15, Peter Wenninger.

- Chcemy tym krokiem stworzyć najmłodszym dzieciom więcej okazji do kreatywnego spędzania wolnego czasu; tak, żeby miały też możliwość wypróbowania innych dyscyplin sportu.

- Długofalowe badania wykazały, że uczenie się różnych sportowych umiejętności i zdolności może mieć pozytywny wpływ na kształtowanie piłkarskiego potencjału każdego pojedynczego zawodnika.

- Dzieciom powinno się tym krokiem umożliwić dłuższy rozwój bez presji sukcesu i dodatkowego, czasowego nakładu w środowiskach swoich lokalnych klubów - dodał zastępca dyrektora sportowego klubowej akademii, Holger Seitz.

 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ile trenować?

<< wstecz dalej >>

udostępnij

Tagi

Beckham

Owen

Rooney

Lampard

Poradnik

Specjalizacja